lørdag den 22. februar 2014

Julen varer li' til påske … og noget om familie







Eller er det ikke dét man påstår i julesangen "Nu' det jul igen og nu' det jul igen og julen varer lig' til påske?" 
Det argument vælger jeg i hvert fald at bruge nu hvor jeg poster et juleindlæg i slutningen af februar måned! Apropos den julesang, så har jeg stadig svært ved at synge den "rigtigt" eftersom min kære far lærte mig denne version, da jeg var helt lille:


Nu det jul igen

og far er fuld igen

og mor ligger under bordet

far slog en skid 
mor blev gravid og sådan går det hele året


Nå men tilbage til der der juletamtam.. Jeg fik aldrig skrevet om vores juleaften. 
Denne jul var lidt speciel. Det var nemlig første gang siden vi skulle holde jul sammen ALLE SAMMEN siden mine forældre blev skilt for 6 år siden. Ikke fordi de er sammen igen, men desværre er min far og hans kæreste (min elskede papmor) desværre ikke sammen mere. Det har knust min verden for hun og hendes børn betyder så meget for mig og har været det eneste "familie" jeg har haft de sidste 5 år. Den familie jeg altid har holdt jul med som barn og teenager, altså min mors side af familien, har jeg jo desværre ikke kontakt til længere, som du kan læse om hvorfor, her.

Derfor har det gjort ekstra ondt at "miste" den familie jeg havde fået da far fandt min papmor. Desuden er det jo Tjalfe's "Bedste," i hvert fald i hans verden, og det valgte vi at kalde hende fra starten af Tjalfe's liv, da jeg ikke i min vildeste fantasi troede vi nogensinde ville "miste" hende. Det håber jeg heller ikke vi gør, jeg vil forsøge at gøre en indsats for at Tjalfe stadig beholder sin bedste og at jeg ser dem jævnligt. Jeg får en klump i halsen af bare at skrive om det. 

De sidste mange år har vi holdt jul hos min papmor og hendes børn og i år var det så meningen at vi skulle være hos min mor (Tjalfe's mormor) og starte en ny ordning hvor vi skulle være hos Tjalfe's mormor og moster det ene år og hans  morfar, bedste og hendes 3 skønne børn det andet år. Men pga. de sørgelige omstændigheder, skulle min far jo så ikke holde jul ude hos dem. Derfor valgte vi at holde jul sammen som i gamle dage, min mor, far, søster og jeg. Og så Tjalfe som er kommet til verden efter mine forældres skilsmisse. 

Det var lidt underligt at prøve igen men jeg synes egentlig de fleste af os klarede det rigtig fint. Mine forældre har altid være gode til at forsøge at komme godt ud af det med hinanden efter skilsmissen og vi spiser faktisk ofte sammen alle 5, bare for hyggens skyld. 

Tjalfe hyggede sig og nød virkelig at vi alle var samlet. Maden var mums og gaverne go'e. 
Tjalfe gik virkelig op i det med gaverne i år og fik lov at vælge en pakke af gangen under træet og så ventede vi på at den, pakken var til, pakkede op. Det var en hyggelig måde at gøre det på og jeg synes personligt det er sundt for ham at lære at vente på tur og sætte pris på at se andres glæde over at pakke op. Han klarede det så flot og tog sig tid til rent faktisk at kigge på det han havde fået og sige tusind tak osv. Det tog mange timer men det var hyggeligt..





































Vi var først helt færdige med gavedelen til midnat. 
Så fik vi risalamande og skred i seng kl 01.15. 

Heldigt nok at jeg har et barn der sagtens kan holde den kørende til efter midnat..



2 kommentarer:

  1. Det lyder som en hyggelig jul I har haft.. :) Sejt gået af Tjalfe det der med at vente på tur. Jeg er enig med dig, at det er super sundt for dem at øve sig i det og det lyder til den dejlige dreng klarede det med bravour.. :) Jeg håber I har det godt ! Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det bestemt også!
      Tusind tak for din søde kommentar Sofie! <3 Fedt at du er enig, så er det ikke bare mig der er lidt gammeldags i forhold til at ville lære ham at vente på tur. Tror det er meget sundt- især for sådan et forkælet enebarn som ham :D Knus

      Slet

Bare rolig ..

Der er mange andre indlæg!
TRYK på ÆLDRE INDLÆG her ovenfor ..