onsdag den 5. december 2012

En slags succes-oplevelse!










Åh har bare haft den hyggeligste og mest rolige eftermiddag og aften med ham af min! 
Alt er bare gået som smurt! Han har bare været så glad (ikke et eneste hysterisk anfald! Blir sgu helt bekymret..? )

Vi har bare leget, hygget og set julekalender.

Han har spist en ordentlig potion mad uden brok!
Han har ikke haft et eneste hysteri-anfald!
Han har ikke været sendt på værelset/fået "time out" en eneste gang, det har ikke engang været nødvendig at "true" ham med en tænketur på værelse .. (og til alle af jer mødre der tænker "åh gud, drengen er kun 1,5 år" - JA jeg bruger time out / "skal du ind på dit værelse?.......")
OG Han kom (næsten) frivilligt i nattøj og fik børstet bisser


Alt i alt så har det været fantastisk. Og taget i betragtning hvor mange "dårlige" dage vi har haft lately, og ALLE de timeout's der har været, så kan man vist godt kalde dagen idag for en succes-oplevelse!












Han har været meget optaget af at samle den nye fine regnbue! Elsker den simpelthen også (ppst og jeg ved der ligger en endnu større én under juletræet til ham fra hans mormoar! )








Glædelig 5. december! 

12 kommentarer:

  1. Time-outs er helt legale i min verden. Det bruger jeg også, når der er ballade her hjemme. Børn skal have grænser, også når de er 1½. Jeg er sikker på, at du gør det helt rigtige for ham i sidste ende.
    Også glædelig 5. dec til dig - næj faktisk 6. dec!

    SvarSlet
    Svar
    1. Er glad for at jeg ikke er den eneste "dumme" onde mor :D Har ikke nogen omgangskreds med børn så rart at i kommer på banen med jeres mening !
      Og ja glædelig 6. dec. til dig og dine unger ;)

      smil fra mig

      Slet
  2. Hvor dejligt, Meena! Sådan en aften må da være et tydeligt bevis på, at det du gør virker:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er skønt, må tro på det er det rigtige jeg gør så :)

      Slet
  3. Hvor dejligt! Vi bruger også time out, ellers er det mig, der får et hysterisk anfald (og det' ikk' pænt!), så det er bedst for alle her ;-)
    De er SÅ fine, de regnbuer - hvor finder man dem (både den store og den lille)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, ja præcis, det er også det der ville ske for mig, hvis jeg ikke havde timeout! :D og NEJ det er overhovedet ikke pænt ;)

      De er nemlig SÅÅÅ fine! Kan se de har den store udsolgt de fleste steder også der hvor hans mormor har købt den :( MEN har surfet lidt rundt på nettet for dig og fundet et sted til dig hvor de har begge str på lager ;) Er sikker på de vil hitte hos dine unger!

      http://shop.solspejlet.dk/tumlinge-stableting-c-21_166_119.html


      Smil fra Meena

      Slet
    2. Aj, tusind tak, det var pænt af dig!! :-D

      Slet
  4. Vi bruger også TimeOut herhjemme :) Og hvor er den fin den regnbue, den må jeg vist lige lure lidt på :)

    SvarSlet
  5. Hej Meena,
    meningerne om børneopdragelse er jo mange og det er svært at vide, hvad der er bedst. Børn er jo også forskellige. Alligevel vil jeg lige dele min mening - håber det er ok :)

    Jeg er af den opfattelse at "time out" ikke er hensigtsmæssigt af flere grunde - blandt andet fordi jeg ikke tror på at det virker. Jeg tror at man vil få flere konflikter fordi det er frustrerende for barnet.

    Dejlige billeder af din søn som altid - og regnbuerne de er jo bare alt for fine. Her har vi både den mellem og den store. Så skønne!

    Hav en god dag!

    Kh. Mirjam

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Miriam!

      Det er selvfølgelig hel okay du siger din mening ;)

      Kan godt følge dig. Men som du siger er børn forskellige og herhjemme synes jeg det fungerer :)

      Ja regnbuen er så flot og virkelig go'! :D

      Smil fra Meena

      Slet
    2. Kom lige tilfældigt forbi og måtte kommentere dette indlæg. Jeg er helt enig med Mirjam. Jeg vil dog sige det endnu mere firkantet. Jeg går slet ikke ind for timeout, når det handler om så små børn og synes ikke, at et barn på halvandet år, nogensinde kan gøre noget, som fortjener en sådan straf. Jeg er sikker på, at du elsker din søn og vil gøre alt for ham og jeg tror nogle gange, at man kan føle sig så magtesløs i forhold til ens børn, at man ikke rigtig kan finde en vej. Problemet er bare, at en lille dreng på halvandet år, slet ikke forstår konsekvenserne af at gøre noget forkert (han ved slet ikke, at han gør noget forkert!). Et barn på halvandet år, gør ikke ting for at genere dets forældre. Det er simpelthen ikke det sted i udviklingen, hvor det forstår, at det bliver ladt alene, fordi det har gjort noget forkert. Det gør kun barnet endnu mere frustreret.
      Som forældre er vores fornemste opgave, at vise vores børn, hvordan de skal opføre sig. Det mener jeg, vi gør ved at være gode forbilleder og gøre det, som vi gerne vil have, at vores børn skal gøre. I de første år efterligner børn alt hvad vi gør. De spejler sig i os voksne og det er os, som skal vise dem hvordan man skal opfører sig. Han lærer ikke at takle konflikter, når han får timeout og han lærer ikke at gøre det rigtige. Han er simpelthen for lille. Når et barn på halvandet år, får hysteriske anfald, vil jeg mene, at han ikke føler sig forstået. Hvis han bliver puttet ind på sit værelse, så vil han føle sig endnu mindre forstået og det bliver bare en ond cirkel.

      Jeg skriver ikke dette for at fremstå som en perfekt mor. Jeg har tre unger og de kan også være vanvittig irriterende og jeg kan også råbe alt for højt af dem. Jeg kan også bede min datter på 9 år, om at gå op på sit værelse, hvis situationen er for tilspidset og vi har brug for en pause fra hinanden, men hun er ni år. Hun forstår, at der er konsekvenser af de ting man gør. Det gør man ikke, når man er halvandet.

      I forhold til et barn på halvandet, ville jeg altid forsøge at aflede i stedet for at skælde ud. Jeg ville tale med få ord og ingen lange forklaringer og jeg ville aldrig true med konsekvenser, som de ikke har en jordisk mulighed for at kunne forholde sig til. Det skaber intet andet en afmagt hos barnet.
      Når man er halvandet år, er man det sted i livet, hvor man for alvor udforsker verden, afprøver ting, observerer osv. Hvis de piller ved ting de ikke må, tager kvive i skuffen, tømmer skabe os. er det for at udforske, ikke for at være på tværs.

      Nå, men nu bliver vi måske nok ikke enige, synes bare, jeg havde lyst til at give lidt modspil til de andre, som er enige i, at det er sådan man gør... Jeg mener bestemt, at der er en anden vej.

      Hav en dejlig jul med din skønne dreng!

      Slet
    3. Hej :)

      Jamen det er da helt okay du siger din mening, kan følge dig i nogle af de ting du skriver. Dog synes jeg ikke man kan sige at noget er mere rigtigt end det andet, i forhold til timeout. Det er jo en slags smagssag. Jeg har forsøgt en masse herhjemme. Min søn's adfærd er ret svær at gennemskue og vi har haft "folk" ind over fra han var 1 år, også ovre i dagplejen. De er prof. og kan ikke engang "gennemskue" ham, eller finde en løsning.. Jeg er nået dertil hvor jeg er åben for næsten alt. Og det der timeout har faktisk hjulpet meget på ham. Jeg tror på det kommer meget an på barnet. Der er mange andre relevante ting at sige i forhold til tjalfes adfærd og at han har svært ved at tackle tingene, men dem vælger jeg at lade være med at dele med jer her på bloggen, da jeg VED det er umuligt for i mødre som ikke har de problemer eller et barn der er som T., at forstå..

      Men tak for dit input :)

      Go' jul fra Meena

      Slet

Bare rolig ..

Der er mange andre indlæg!
TRYK på ÆLDRE INDLÆG her ovenfor ..